Science: Major journal retracts anti-GMO paper Reply

A year ago, in November 2012, opponents of genetic modification in food and agriculture had reason to celebrate: a major scientific journal published an article claiming that genetically modified corn and the herbicide closely associated with it, glyphosate, caused tumors in

Unfortunate rat in Seralini experiment

Unfortunate rat in Seralini experiment

laboratory rats. Pictures of the unfortunate rats with enormous tumors flashed around the world. The principal author, veteran anti-GMO campaigner Gilles-Eric Seralini, was hailed as a hero by the anti-GMO crowd.

The flimsy structure of this particular exercise in rigged science has now come crashing down. The journal that published the study, Food and Chemical Toxicology, has retracted the article. The editors finally admitted what everyone else knew as soon as the study was published: it was bogus through and through.

The editors could not bring themselves to state the case quite that plainly. Instead they said, “There is a legitimate cause for concern regarding both the number of animals in each study group and the particular strain selected.” The strain of rats, that is. Seralini was careful to select a type of rats that are known to develop mammary tumors at about two years of age (which is old for a lab rat). He fed the rats genetically modified corn and spiked their drinking water with glyphosate. Then he kept the experiment going until the rats developed the tumors you would expect anyway, and claimed that the tumors resulted from the corn and herbicide.

Seralini’s published data did not even begin to support his conclusions. The German scientific academy, in an earlier review of the study, found his data presentation “incomprehensible.” He resisted requests for the raw data – although authors are supposed to provide it upon request. Apparently he eventually acceded to a request for the raw data, and the FCT editors delicately concluded that “no definitive conclusions could be drawn” from the data.

The rigging was so transparent that many prominent scientists pointed it out immediately, and it is still a mystery why a relatively prestigious journal like FCT published the article to begin with. Scientists around the world erupted in condemnation of the article, and scientific academies across Europe denounced it. But it took the editors of FCT a year finally to own up to their mistake and retract the article. They did so in a news release.

Hopefully the retraction will remind both scientists and scientific journals that peer review is supposed to occur before an article is published, not as the result of an all-out scientific war after publication. FCT could have saved itself a serious blow to its prestige by taking peer review a bit more seriously.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s